Tävlings- och träningsåret 2017

2016 var ett fantastiskt år där många drömmar gick i uppfyllelse. Min första seger i totala världscupen i skidorientering, mina första EM och VM guld i orientering och att vinna alla etapper på O-ringen. Det kändes som ett svårtoppat år men 2017 blev än bättre. En av de saker jag ville förbättra var min stafettlöpning. Och ett sådant stafettår det blev, både med klubben och landslaget! Seger i 10-mila och 3:a på Venla, seger i SM-stafetten där Tuna tog hem tre guld! Och sedan så klart VM-guldet i stafett tillsammans med Emma och Helena och VM-guldet i skidorientering sprintstafett med Erik. Sammanlagt 6 VM-guld, guld i alla lopp jag kom i mål i, också en dröm!
Och äntligen tog jag chansen att springa ett lopp i Skyrunning World serie, som jag spanat på i flera år. Och vilket lopp det blev, en seger och en sjukt cool upplevelse! Jag gillar ju att tävla långt och 3,5 timme var verkligen en utmaning för mig!

Det är många som undrar hur jag får ihop en satsning på två sporter, med så många tävlingar och resor. Och sedan är det ju även en del andra som undrar varför jag inte satsar på längdskidor och banlöpning också 😉 2017 hade jag 62 tävlingar, 219 resdagar och 146 dagar hemma. Längsta perioden i sträck som jag var hemma var 17 dagar men då hade jag influensa större delen av tiden. Därför är det ganska svårt att ge exempel på någon standard-träningsvecka eftersom min träning ser ganska olika ut från vecka till vecka. Men innan jul var jag faktiskt hemma drygt 10 dagar i sträck och en helt tävlingsfri helg. Så jag tänkte dela med mig hur min träning ser ut när jag är på hemmaplan och kan få fin variationen mellan skidor och löpning.

Måndag
Pass 1: Kom direkt från Finland och bodde över i Stockholm för att vara med på inspelningen av sportens årskrönika med svt. Intervaller på löpband – Blandade intervaller på 5-3 min sammanlagt 25 min och 29 min med vila. Brukar avsluta mina löpbandsintervallpass med tempoökningar de sista minuterna tills jag inte orkar mer.
Pass 2: Kom hem lite sent så blev ett kort pass, 65 min skate på elljuspåret.

Tisdag
Pass 1: Skate 2h på Lugnet
Pass 2: Intervaller med klubben på väg 5×5 min med 2 min vila

Onsdag
Pass 1: Tröskelintervaller stakning 5×4 min + 2x5x20/40
Pass 2: Löpning blandat asfalt, stig och lite nattorientering 2:15 h

Torsdag: Vila

Fredag
Pass 1: Träningsrace 10 km fristil med DSA skidor. 27 min högintensivt och 2h sammanlagt.
Pass 2: Löpning på väg och grusväg 2h

Lördag
Pass 1: Intervaller på löpband. Först en tröskelintervall på 5 min och sedan 3x(2:30+3:30) med 30s vila mellan varje intervall. 2:30 på lutning 15 och 3:30 på lutning 4 och 30 bonussekunder på sista intervallen.  Även lite balans och bålstyrka efter intervallerna.
Pass 2: Löpning blandat väg, stig och lite snöpuls i terrängen 2h

Söndag
Pass 1: Skate på konstsnöslingan på Lugnet med 20 maximpulser på 10-30 sekunder, 2h
Pass 2: Teknikpass på skidor med fokus på treans växel, 60min

Måndag:
Pass 1: Banintervaller med DSA orientering, 2x10x200m med start var 75:e sekund och 32-32,5 s på intervallerna.
Pass 2: 90 min löpning, två varv på en reflexrunda. Jag tycker att det är så mysigt att springa reflexrundor. Speciellt när man hittar en ny reflexrunda som man inte vet vart den tar vägen eller hur lång den är utan bara följer reflexerna och ser vart man hamnar.

Tisdag
Pass 1: Intervallpass med DSA skidor. 5 min tröskel och sedan 5×3 min med 2 min vila och med 30s i överfart i starten av varje intervall.
Pass 2: Intervallträning med klubben. 40x(45/15) stod på programmet och tre tappra genomförde hela passet. Jag fuskade lite och körde 13+14+9 intervaller med 2 min vila så att jag kunde hålla hög jämn fart genom hela passet.

Onsdag
Pass 1: Först drygt 50 km skate på Lugnet och avslutade sedan passet med 5x30s i maxfart för att öva på att åka riktigt fort även när man tröttat ut musklerna lite. 3:50 och sammanlagt 53 km.

Pass 2: Vintercup men i distansfart för mig, halva banan i terrängen och halva banan på sprintkarta. Sprang även till träningen och hem, så tog drygt 2h.

Torsdag: Vila

Fredag
Pass 1: Snöpulsintervaller med stämplingsbingo med DSA orientering. 12 kontroller med olika kodsiffror utplacerade på ett litet område och det gällde att hitta rätt kontroller utifrån ordningen på sin kodsifferlapp. 5×3/1 min + 3×3/1 min + 6xca45/45 + 2 min. Jag gillar träningar med lite annorlunda tävlingsinslag men där man samtidigt kan ta ut sig.
Pass 2: Resa mot Sjusjöen med stopp i Mora för en skidorienteringsträning 70 min.

Lördag
Pass 1: Morgonjogg 60 min eftersom starten var ganska sent.
Pass 2: Tävling skid-O sprint och 6×20/20 efter loppet. Lite längre nedåkning och sammanlagt 90 min.

Söndag
Pass 1: Ganska sen start även den här dagen så 40 min morgonjogg.
Pass 2: Tävling Skid-O medeldistans
Pass 3: Skidåkning klassiskt 2:45

Jag älskar verkligen vintern och vinterträningen. Att ha två saker att fokusera på och att kunna träna lite mer och lite hårdare än om jag bara hade sprungit hela vintern.